Så jobbar vi

Assistans handlar om att ha engagerad personal. Assistenterna är den viktigaste komponenten för att vi tillsammans ska kunna skapa förutsättningar för dina personliga behov & önskemål. Därför satsar vi på kompetensutveckling, handledning och god arbetsmiljö!

För att få en fungerande assistans krävs det att du som assistansanvändare får delaktighet & inflytande. Vi upprättar en genomförandeplan som kontinuerligt följs upp. Vi anordnar regelbundna arbetsplatsträffar, utbildningar & har en nära dialog med våra assistansanvändare. Vi ser det personliga engagemanget och nära kontakt med våra assistansanvändare, som en förutsättning för att kunna leverera assistans med hög kvalitet.

assistent-hero

Bli kund?

Hur går jag tillväga för att bli kund?

1

Kontakt

Första steget är att du kontaktar oss —
Vi går igenom dina behov, ser över ditt kommun- eller FK-beslut och lyssnar på dina önskemål. Du kanske behöver hjälp med att söka timmar? Vår jurist finns tillgänglig.

2

Övergripande

Vi går tillsammans igenom din ekonomi och eventuellt behov av rekrytering.

3

Skriver avtal

Vi skriver avtal med dig som assistansberättigad. Vi kan vara behjälpliga med att skicka en uppsägning till ditt nuvarande assistansbolag.

4

Välkommen till oss!

Du är nu en del av vårt härliga gäng på Assistans Kompetens!

Med kunden i fokus

Vi tar ett helhetsansvar för din assistans. Du har alltid full inblick i vad som görs. Du styr själv hur mycket eller lite stöd/hjälp du vill ha i din assistans.

Vi arbetar efter FK’s riktlinjer och följer de lagar och avtal som reglerar LSS. Som kund har du en egen kontaktperson/arbetsledare som är dig och dina assistenter behjälplig med stort som smått i din assistans, som t.ex. vägledning, rekrytering, schemaläggning, ersättning av sjukfrånvaro, semesterplanering, ansökningar till myndigheter m.m.

För att du och dina assistenter skall kunna skapa bra assistans, finns som stöd bl.a. schemalagda personalmöten, coachning, handledning, friskvård, utbildningar och föreläsningar m.m. Någon av arbetsledarna eller kund- och personalansvariga finns alltid tillgänglig för akuta situationer när kontoret är stängt (kvällar, helger och röda dagar).

hero

Ekonomi

Vi börjar alltid med att göra en årsbudget för att titta på exakt hur ekonomin ser ut för året inklusive OB, löner, assistansomkostnader mm. utifrån beslutet. Därefter gör vi en sammanställning och diskuterar oss fram till hur vi tillsammans ska planera och fördela ekonomin för din assistans.

Här går vi igenom och tittar på om assistansen behöver ha t.ex. handledning, utbildningar, introduktioner, arbetsplatstelefon, dator, friskvård mm.

Vår administration ligger på 6%. Om du är din egen arbetsgivare och enbart vill ha hjälp med löneutbetalningar tar vi 3%.

Service dygnet runt

Vi finns där för dig som kund och hjälper dig dygnet runt

Full insyn i processen

Som kund är du 100% delaktig, allt vad gäller ekonomi, rekrytering mm.

Gemensamma träffar

Vi ordnar träffar för både assistenter, anhöriga och assistansanvändare.

“Jag är anhörig och har varit på Assistans Kompetens sedan 2017. Jag tycker att alla som arbetar är otroligt engagerade och har stor kunskap och flexibilitet. Det är stor skillnad på detta bolag då jag har erfarenhet av flera andra bolag. Jag kan varmt rekommendera detta bolag till flera som är missnöjda”

- Jozo, Anhörig & personlig assistent 

Jag vill uttrycka min tacksamhet för administratören på kontoret. Han är så fantastiskt snäll, omtänksam person som arbetar på en hög professionell nivå. Vi är så imponerade av honom.

- Nune, Personlig assistent

Jag tycker att det fungerar bra från början till slut. Jag tycker mycket om min närmaste chef. Hon är lätt att prata med, hon är lyhörd, trevlig och har ett bra bemötande. Hon försöker alltid gå mig till mötes i mina önskemål om assistansen.
Jag är en mycket nöjd kund.

- Lennart, Assistansanvändare

Intresserad av att bli kund hos oss? Kontakta oss via formuläret.

Vi är det familjära assistansbolaget med personligt engagemang och stor kunskap.

Välkommen att höra av dig till oss för mer information!

commentsLänk till kontaktsida

Vanliga frågor och svar

Vi har här listat de vanligaste frågorna vi blir frågade.

Har jag rätt att byta bolag när jag vill?

Det enda du behöver göra är att skicka en uppsägning till din samordnare. Hur snabbt du kan byta beror på hur lång uppsägningstid du har hos din nuvarande samordnare. Man brukar säga att det är skäligt med en uppsägningstid på allt mellan 1 till 3 månader.

Vi sköter all pappershantering samt kontakten med Försäkringskassan och Kommunen samt medföljande myndigheter. 

Du är varmt välkommen att höra av dig till oss!

I vilka städer erbjuder ni assistans?

Vi tar emot kunder i hela Sverige.

Kan mina anhöriga arbeta som assistenter hos mig?

Det kan de absolut göra. Vi gör ingen skillnad på anhörig eller utomstående assistenter. Vi gör heller inte någon skillnad vad gäller lön, OB- eller semesterersättning.

Vad använder ni för tidsrapporteringssystem?

Vi använder oss av AIAI - 
https://app.aiai.se/dashboard

 

 

 

Har ni kollektivavtal och försäkringar?

Ja, vi har kollektivavtal Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch G och försäkringar går via Fora.

Det är snart dags för en utökning av mina timmar pga att jag försämras. Kan ni hjälpa mig med det?

Vi hjälper till med -
*utökning av timmar
*nyansökan
*överklagan
*förhöjt timbelopp

Vi har en duktig jurist kopplad till oss.

Tar ni emot barn/ungdomar under 18 år?

För att vara kund hos oss måste man ha fyllt 18år.

assistenter

Arbeta som personlig assistent

Som personlig assistent är du Assistans Kompetens största tillgång. Varje dag kan du bidra till ett bra liv för våra assistansberättigade och göra skillnad. Gillar du att jobba med människor och vill ha ett meningsfullt och givande arbete? Då är detta rätt för dig.

Jobba som assistent

anhorig-hero

Personlig assistent som anhörig

Anhöriga inom vård och omsorg spelar en central roll. Genom goda möten och relationer med anhöriga kan vi se dem som en resurs och möjliggöra större delaktighet för den assistansberättigade, vilket i slutändan ger en högre kvalitet av vård och omsorg.

Anhörig som assistent

Ladda ner blanketter

Detta är dokument du enkelt kan ladda ner. Är det någon typ utav blankett du saknar?
Hör av dig till oss.

assistanskoll_logo

Vi är anslutna till assistanskoll.se

Jämförelse av och information om assistansanordnare.

Läs mer på Assistanskolls hemsida

Följ oss på facebook

Ta del av nyheter, tips, aktuella händelser och mycket mer i våra sociala medier. 

Till vår facebooksida